Spitten in de muziekgeschiedenis

De dagen zijn kort, de avonden lang. Een ideale tijd om een boek te lezen of cadeau te doen. We bespreken een titel die de historie van de (pop)muziek uit de jaren zestig en zeventig behandelen. Band Loopt, Backstage verhalen uit de platenstudio Ruud van Lieshout was jarenlang studiotechnicus in de Hilversumse Phonogram studio, waar hij werkte met bekende Nederlandse artiesten en producers als The Dutch Swing College Band, The Blue Diamonds, Willy Alberti, Tonny Eyk, Joop Stokkermans en zowat alle belangrijke cabaretiers uit de jaren zestig en zeventig.

Van Lieshout vertelt anekdotes over de mensen waarmee hij werkte en de sessies in de studio. Alhoewel techniek zeker niet het belangrijkste onderwerp is, wijdt hij af en toe toch een passage aan onderwerpen als microfoonplaatsing, de over-gespecificeerde Philips Mixers, tape editing en te zacht gesneden vinylplaten. De auteur blijkt een typische technicus van de oude stempel; goed in improviseren en een voorstander van simpele opnamemethodes. Het boek beperkt zich tot de lichte muziek uit de jaren zestig en zeventig. Nederlandse ‘beatgroepen’ komen er niet in voor. Zaten die niet bij Phonogram of werden die door anderen opgenomen? Van Lieshout werd in 1977 studiomanager van de Wisseloord studio’s en daar schrijft hij in algemene zin wel kort over,  maar we komen helaas niets te weten of de bekende (buitenlandse) acts die daar toen regelmatig bivakkeerden. (inderdaad liet Van Lieshout de moderne groepen over aan de jongere generatie, zoals in het boek te lezen is. ”opnemen is een young men’s business” Red.)

Van Lieshout is geen echte geboren schrijver, maar het is toch een heel aardig, leesbaar boek geworden met veel kleine, maar leuke foto’s. Dit boek is vooral interessant voor degenen die iets hebben met de Nederlandse lichte muziek uit de jaren zestig en zeventig. Als de eerder genoemde namen je niets zeggen, zul je weinig lol beleven aan Band Loopt, tenzij je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Nederlandse opnamepraktijk. In Engeland en Amerika is de historie van geluidsstudio’s behoorlijk goed gedocumenteerd, maar voor zover mij bekend is dit het enige Nederlandse boek dat dit onderwerp behandelt. Daarmee is het een nuttig stukje geschiedschrijving.

Interface Magazine