Ruud van Lieshout:

 

“69 jaar geleden maakte ik mijn eerste professionele opname voor de plaat, die 1e opname heb ik nooit meer gehoord, maar de 2e werd goud.”

 

Geluidstechnicus in hart en nieren: de radio in Indonesië, zijn eigen studio in Den Bosch, de Phonogram Studio in de Hilversumse Honingstraat en ten slotte manager in de gloriejaren van de Wisseloord Studio’s. 

Zoals bij zo velen begon ook bij Ruud het werken met geluid in zijn tienerjaren, wanneer hij zelf zijn eerste opname set bouwde. Zijn eerste officiële baan kreeg hij in 1949 als omroeptechnicus bij de NRU (Nederlandse Radio Unie) in Hilversum.

Hij maakte gebruik van de mogelijkheid om voor drie jaar naar Indonesië te gaan, waar hij bij de R.O.I.O. (Radio Omroep in Overgangstijd), later R.R.I. (Radio Republik Indonesia), ging werken.  Dat was een spannende en vooral zeer warme tijd. In korte broek opnames maken en live uitzendingen verzorgen is niet alledaags.

Terug in Nederland was hij studiobaas in zijn eigen Geluid- en Opnamestudio Polyhymnia in zijn geboorteplaats Den Bosch, waar hij geluid heeft verzorgd voor voorstellingen, plaatjes maakte voor alle soldaten overzee en programma’s presenteerde, maar het echte studiowerk begon in 1956 voor Phonogram in Hilversum.

Hij heeft gedurende achtentwintig jaar alle grote Nederlandse en ook vele buitenlandse artiesten op de plaat gezet. Meer dan 450 van die artiesten komen in zijn audio-autobiografie voor. Hij werkte in de Hilversumse Hof van Holland Studio en de Larense Lumière, maar vooral in de Honingstraatstudio en uiteindelijk in de Wisseloord Studio’s in Hilversum.

Er werd natuurlijk ook vaak op locatie opgenomen, zoals in theaters bij  cabaretvoorstellingen en oudejaarsconférences, koren en orgelconcerten in kerken en jazzopnamen op Festivals. De specialiteit van Ruud is live opnamen op allerlei gebied, van koren, orgel, jazzfestivals tot theater voorstellingen zoals musicals en concerten. Je kunt het zo gek niet bedenken of hij heeft het gedaan. Liefst indien mogelijk zo akoestisch mogelijk en met zo min mogelijk techniek.

Ook na zijn werk voor Phonogram werkte Ruud, tot kort geleden met vele artiesten waarvan hij opnamen maakte, zowel audio als video.

Bovendien gaf Ruud tot drie jaar geleden lezingen over geluid. Onder de titel “Praten Over Geluid”, leuke, informatieve, ontspannende avonden, voor iedereen met interesse in de ontwikkeling van audio van vroeger naar nu en over artiesten die hij heeft opgenomen, uiteraard met de nodige anekdotes en geluidsfragmenten.

De laatste officiele opname die hij heeft gemaakt voor een (dubbel) CD is de theatervoorstelling Liedjes van Toon, een ode aan Toon Hermans op de première in de Stadsschouwburg in Sittard in oktober 2006.

Toen Ruud 90 jaar werd heeft zijn dochter, samen met de ZOS Radio, waar Ruud zijn wekelijkse item heeft op de zondag, een twee en een half uur durende ode aan hem gemaakt, met medewerking van vele artiesten waar hij mee werkt, zoals Paul van Vliet, Riem de Wolf, Willeke Alberti, Cor Bakker, Trea Dobbs, Tineke de Nooij en Peter Koelewijn, maar ook Tony Neef, Mariska van Kolck en Richard Groenendijk.

Toen Ruud 95 jaar werd volgden er weer veel interviews met radio, websites en kranten. Een van de kortere artikelen hieronder: ‘Omroep Brabant’.

Op zijn 96e verjaardag ook nu weer een enorme belangstelling van kranten uit het hele land, bovendien van regionale radio en TV. Lees hier een van de artikelen van ‘de Gooi en Eemlander’.

Een jaar later was hij weer het middelpunt met onder andere dit prachtige interview in de Gooi en Eemlander

Ruud heeft veel platen opgenomen die bekroond zijn met een Edison, zoals o.a.
1960 Willy Alberti: Marina
1960 The Blue Diamonds: Ramona
1960 Rita Reys/Pim Jacobs Trio: Marriage in Modern Jazz
1962 Corry Brokken: Mijn Ideaal
1971 Paul van Vliet: Een avond aan Zee
1995 Corry Brokken: Verzameld Werk
1995 You’re the Top met Willem Nijholt

Ruud werkte in alle provincies van het land op locatie, veelal in theaters bij opnamen maar ook in kerken en op Festivals en uiteraard met vele artiesten uit diverse Provincies. Hieronder een (niet uitputtend) overzicht per provincie:

Groningen: Ramses Shaffy en Liesbeth List in de Stadsschouwburg, Paul van Vliet in de Stadsschouwburg, Feike Asma in de Ned. Hervormde Kerk in Uithuizermeeden, Draaiorgel de Arabier en Seth Gaaikema;

Friesland: Feike Asma in de Martinikerk in Bolsward;

Overijssel: Herman Finkers in Theater Almelo en Feike Asma in de Grote of St. Michaelskerk in Zwolle, Conny Stuart en opname koorzang in Genemuiden;

Gelderland: Frans Halsema in Schouwburg Arnhem, Feike Asma in De Grote Kerk in Zaltbommel en in de Grote Kerk in Nijmegen, The Blue Diamonds in de Kazerne van Nijmegen, Sound effectsplaten met o.a. overvliegende kogels in de Harskamp en opnamen met Hetty Blok (geb. Arnhem);

Flevoland: Edison winnende CD van de musical You’re the Top met Willem Nijholt en Gerrie van der Klei in De Metropole in Almere;

Utrecht: ‘Ramona’ en vele andere songs van The Blue Diamonds, Wim Sonneveld, Tineke Schouten, Herman Berkien, Paul van Vliet, Antje Monteiro, Feike Asma in de Buurkerk in Utrecht, The American Songbook Orchestra o.l.v. Cor Bakker, opnamen in het Museum Van Draaiorgel tot Pierement;

Noord-Holland: André Hazes op 8-jarige leeftijd, Simone Kleinsma, Jasperina de Jong, Jack Bulterman, Ramses Shaffy, Willy en Willeke Alberti, Sweet Sixteen, Lone van Roosendaal, Cor Bakker, Frans Halsema in Stadsschouwburg Haarlem, St Bavo en in het Concertgebouw in Haarlem, Ronnie Tober in Lumiere Laren ,Soundtrack van de film Mira in het Concertgebouw Haarlem, landende en opstijgende vliegtuigen op Schiphol voor sound effects platen, het orgel van de Oude Kerk in Amsterdam, Pia Beck en The Swing Society in de Sonesta Koepelkerk in Amsterdam, Rita Reys en Pim Jacobs in het Singer Concertzaal in Laren, vele opnamen in de Lumière in Laren en uiteraard in zijn eigen Phonogram Studio in de Honingstraat en Wisseloord Studio’s in Hilversum en in TV studio’s van de omroepen;

Zuid-Holland, omgeving Den Haag: Paul van Vliet in het Circustheater, John de Mol sr en medior., bijna alles van The Dutch Swing College Band, Pia Beck, Godfried Bomans, Jan Morks, Conny Vandenbos, Tom Manders, Oudejaarsconferences van Seth Gaaikema in Theater Diligentia, ‘Een Beetje’ door Teddy Scholten, Tonny Eyk, Cruys Voorbergh in de Koninklijke Schouwburg, opnamen in Scheveningen in de JazzClub van Ted Easton, en voor soudeffects platen, zoals zeegeluiden, meeuwen, spelende kinderen op het strand, en Ruud heeft opnamen gemaakt van diverse artiesten op vele North Sea Jazz Festivals, zoals o.a. Art Blakey And The Jazz Messengers;

Zuid-Holland, omgeving Rotterdam: Yvonne en Patricia Paay, Andre van Duin, Rita Reys, Westlands Mannenkoor, The Three Jacksons, Corrie van Gorp, Feike Asma in de Grote Kerk in Maassluis; De Marinierskapel; Richard Groenendijk, Openingsconcert van De Doelen in Rotterdam. Concert Liesbeth List en Louis van Dijk, Russisch zanggezelschap Kalinka en Rotterdams Philharmonisch Orkest in De Doelen;

Noord Brabant: Ruud is in Den Bosch geboren en heeft daar ook zijn eigen studio gehad: Geluid- en Opnamestudio Polyhymnia en heeft vele opnamen gemaakt van Bossche artiesten, zoals Het Brabants Orkest, De Twee Pinten en de 1e stereo opname van Poppentheater Cia van Boort in Oisterwijk en de Bossche Revue. Corry Brokken, Jules de Corte, Fons Rademakers en ook vele opnamen met Seth Gaaikema in het land en in Nuenen. Op locatie ook opnamen van de St Jans Basiliek, het 750 jarig bestaan van Den Bosch, Carnavals opnamen in ‘Oeteldonk’, Hinthamerstraatactie in Den Bosch, het 100 jarig bestaan van het Nederlands Zangersverbond, Feest van de garderegimenten Grenadiers en Jagers in Den Bosch. In Waalwijk de tentoonstelling SLEM, in Breda opnamen van Feike Asma, in Eindhoven in het PSV Stadion Paul van Vliet op de middenstip (VoetbalKees). Ruud is ereburger van Eindhoven en lid van verdienste van de hockeyclub M.O.P. (Eindhoven);

Zeeland: Vera Lynn en het Hulster Gemengd koor in de Willibrord Basiliek in Hulst, het Mortierorgel in Breskens, Feike Asma op Kerkorgel in Zierikzee;

Limburg: Toon Hermans, Zangeres Zonder Naam, Mastreechter Staar, Feike Asma in de Basiliek van O.L. Vrouwe in Maastricht, de theater-ode aan Toon Hermans: ‘Liedjes van Toon’ in de Stadsschouwburg in Sittard met Lone van Roosendaal, Richard Groenendijk en Ellen Evers (2006). Bovendien heeft Wim Sonneveld een uniek lied gezongen. Hij maakte op verzoek van Ruud van ‘De Tuinder in Amstelveen’ een nieuwe tekst ‘Een Mijnwerker in Geleen’. Deze opname is alleen in het archief van Ruud te vinden;

Belgie: Cannonball Adderley en The Dutch Swing College Band op het Jazz Festival Comblain la Tour;

Duitsland: Caterina Valente voor de opname Sweetheart, My Darling, mijn schat moest Ruud de Nederlandse uitspraak controleren. Dit was in München.

Etc., etc., etc.

5 juni 2010: Bij het Feest ’50 jaar Ramona’ was Ruud eregast. Blue Diamond Riem de Wolff, die de song samen met zijn broer tot een megahit maakte in 1960, had Ruud voor deze geweldige avond in De Flint in Amersfoort uitgenodigd, waar vele artiesten waren die allemaal op de plaat zijn gezet door Ruud in de jaren 60 en 70. Ruud werd speciaal gehuldigd door Riem die enorm blij was om ‘zijn geluidstechnicus; de vader van The Sound van The Blue Diamonds’ na 50 jaar weer te zien. Op de foto’s ook te zien: Joop Oonk (foto 4) en Saskia en Serge (foto 5).

 

16 juli 2010: Voor zijn 86e verjaardag gaf Ruud op de Larense hei, waar hij meermalen per dag de hond uitlaat, een ‘koffieparty’. Het weer werkte fantastisch mee en tientallen mensen die hun hond uitlieten waren blij verrast. Een aantal genodigden en Laarders die langskwamen met hond waren welkom. Koffie met gebak op de hei, dat is nog nooit vertoond, en ook de honden waren niet vergeten. Er is in ‘Het Gooise Leven’ een artikel op de voorpagina verschenen Lees hier