Vers van de pers. .. heet van de naald ‘Band Loopt’

Onlangs verscheen bij uitgeverij ‘The Swing Society’ een zeer lezenswaardig vlot geschreven boek van oud-Phonogram geluidstechnicus en studiomanager Ruud van Lieshout dat de titel draagt: ‘Band Loopt’. Zoals u in De Weergever 2OO9-4 hebt kunnen constateren, zijn we gestart met een artikelenreeks over Bovema.

In dit boek kijken we in de ‘keuken’ van Phonogram, later Polygram, waar Ruud van Lieshout (jaargang 1924) op informatieve en humoristische wijze rondleidt. Van Lieshout die in Nederlands-Indië als technicus bij de R.O.I.O. (Radio Omroep in Overgangstijd) ging werken, deed daar zijn eerste ervaring op. Terug in Nederland startte Van Lieshout een geluidsopnamestudio, die hij Polyhymnia doopte. Hij maakte koor- en orkestopnamen, verzorgde klankbeelden en verzorgde het geluid bij verschillende manifestaties. Dit werk verschafte hem geen bevrediging en in 1954 solliciteerde hij naar een baan bij Philips Phonografische Industrie in Baarn. Gedurende 28 jaar heeft Van Lieshout daar gewerkt. Vanaf het einde van het 78-toerentijdperk tot en met het prille begin van het CD tijdperk heeft hij van onnoemelijk veel artiesten -vooral in het niet-klassieke genre- opnamen gemaakt.

In zijn boek laat Ruud van Lieshout een aantal van die mensen ‘aan het woord’.

Een van die artiesten, Paul van Vliet, schrijft: ‘Ruud van Lieshout heeft al mijn lp’s en cd’s opgenomen. ‘Live’ natuurlijk, want dat was zijn grote passie.

In ‘Band Loopt’ geeft Van Lieshout inderdaad aan, dat hij liever in de schouwburg, in de concertzaal of de kerk opnam, dan in de studio. Opnemen ter plaatse bood hem een veel grotere uitdaging dan studiowerk, waarbij vaak geknipt, geplakt en gemonteerd moest worden. Zijn grote leermeester was de legendarische Jos Ditmars, die hem in de fijne kneepjes van het vak leerde. Het boek staat vol anekdotes en humoristische verhalen over artiesten en opnamesessies. Wanneer je de details leest in zijn verhalen kom je tot de conclusie dat Ruud van Lieshout wel over een fabelachtig geheugen moet beschikken.

Artiesten van diverse pluimage komen in het boek aan bod. Zij vertellen op zeer persoonlijke manier over hun opname-ervaringen met Van Lieshout, waaraan zij goede herinneringen bewaren. Ik noemde eerder al Paul van Vliet, die hem omschrijft als een groot vakman, op wie hij zich volledig kon verlaten. Zeer veel opnamen heeft Van Lieshout gemaakt met de Dutch Swing College Band. Banjospeler Arie Ligthart schreef in dit verband: ‘Ruud was een begaafd man en een groot jazzliefhebber. Alle opnames door Ruud gemaakt waren perfect’. Muziekgenres die hij bediende zowel in de opnamestudio als op locatie waren het Nederlandse lied, jazz, klassiek, dixieland, cabaret, marsmuziek, tv shows, musicals en geestelijk repertoire.

Toch maar een aantal namen: Malando, Lenny Kuhr, Willeke Alberti, de Koninklijke Militaire Kapel, Feike Asma, Frans Halsema, Don Quichocking, Pia Beck, Aafje Heynis.

 

Ook voor hen die geïnteresseerd zijn in de opnametechniek biedt dit boek een veelheid aan informatie. Het is goed dat door Ruud van Lieshout dit unieke stuk fonografische geschiedenis voor de toekomst is vastgelegd. Dit prachtig uitgevoerde boek, voorzien van maar liefst 199 foto’s is een echte aanrader.Graag verwijs ik u naar de website bandloopt.nl. Wanneer u via deze site het boek bestelt is het mogelijk, dat Ruud van Lieshout uw boek signeert.

Ben Poelman

25 februari 2010

Besproken werd: Ruud van Lieshout: ‘Band Loopt’: Formaat 2lx2l cm. 135 grams papier. 204 pagina’s. 199 foto’s. 465 artiesten. Het boek is te bestellen via www.bandloopt.nl en in de winkel. Prijs: € l9,95 ISBN 978909024460036