Boeken als Band Loopt zijn zeldzaam, zeker in het Nederlands. Er is genoeg geschreven over muzikanten en producers en hun ervaringen in de platenstudio. Iemand als Aether-medewerker Leo Boudewijns heeft een respectabel aantal titels over “het vak” op zijn conto staan. Maar van technische zijde is het meestal doodstil. Deze stilte is nu radicaal doorbroken omdat Ruud van Lieshout (85) autobiografisch uit de school klapt. Letterlijk en hoogst oorspronkelijk.
De roemruchte Phonogramstudio was gevestigd in een v.m. patronaatsgebouw aan de Honingstraat in Hilversum. Vanaf 1966 zwaaide van Lieshout – technisch opgekweekt in Ned. Indië – daar de scepter, nadat hij eerst in de Hof van Hollandstudio, eveneens in Hilversum, had gewerkt. Zijn voorganger daar was de roemruchte klanktechnicus Jos Ditmars.In de Honingstraat bevolkten toen artiesten als Lenny Kuhr, Sandra & Andres, Malando, Ekseption en Boudewijn de Groot de studiovloer om talloze anderen niet te vergeten. Populaire en klassieke orkestmusici en omroepmedewerkers wisten de weg naar de Honingstraat blindelings te vinden of werden bij de “kleine spoorbomen” of op de woensdagmarkt staande gehouden. In 1977 verhuisden de activiteiten naar de wereldberoemde Wisseloord studio’s in Hilversum. Daar kwamen artiesten als Elton John, Sting, Police, Mick Jagger, Elvis Costello en noem maar op. Tot aan zijn pensionering in 1984 maakte Ruud van Lieshout dit allemaal mee en hij heeft er meeslepend over geschreven, alhoewel na 1977 de verhalen wat afstandelijker worden omdat dan managementtaken de overhand krijgen.
Gesteund door een goed geheugen en met een groot fotoarchief ontstond een boek van 180 pagina’s met 178 foto’s waarin werkelijk geen Nederlandse artiest en situatie onderbelicht blijft. Rode draad door het boek is de onderkoelde humor met sardonische inslag, waarmee Van Lieshout participeert in de artistieke lijdensweg die een studio-opname nu eenmaal schijnt te zijn. Van Lieshouts’ persoonlijke hoogtepunten liggen onder meer bij The Dutch Swing College Band, Paul van Vliet, Wim Kan en Wim Sonneveld, maar ook The Blue Diamonds (Ramona) en Anneke Grönloh zette hij op band. En laat nu de onbedoelde bandoversturingsvervorming in Anneke Grönloh lekker uitpakken in de jukeboxes van die tijd!
Band Loopt is een bijzonder informatief boek, met grote humor op de huid van de muziek geschreven, maar zeker ook van belang voor wie belangstelling heeft voor klankregistratie. Van Lieshouts’ persoonlijke herinneringen worden gelardeerd door bijdragen van Seth Gaaikema, Ruud Bos, Paul van Vliet, Willem Nijholt, Willeke Alberti die allen in hun eigen bewoordingen Van Lieshouts’ inzet prijzen.